Mit ne tegyünk az olasz Adrián? Avagy kis illemkalauz az olasz partra

vissza megosztás Fabook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on

Amikor egy idegen országba látogatunk, akár azért, hogy jól megérdemelt pihenésünket a lehető legkényelmesebb körülmények között eltöltsük, nagyon fontos, hogy egyúttal alkalmazkodjunk is azon ország lakóinak elvárásaihoz és szabályaihoz, ahová érkeztünk. Ha úti célunk az Adriai-tenger olasz partja, akkor van néhány illemszabály, amit mindenképpen érdemes, és egyúttal illendő betartanunk.

Turisták az étteremben: óvatosan a rendeléssel!

Az olaszok vehemenciájáról talán nem kell külön szólnunk, azt azonban talán kevesen tudják, hogy a gasztronómiának hódoló nép az éttermeiben kifejezetten szigorú szabályokat tart, még akkor is, ha ezek sokkal inkább amolyan szokások – ettől függetlenül azonban ezek betartását a turistáktól is elvárják. Az első ezek közül, hogy amikor belépünk az olasz Adrián egy étterembe, akkor egyáltalán nem illik önállóan helyet foglalni. Ez azt jelenti, hogy ne induljunk el asztalt keresni, hanem várjuk meg, amíg egy pincér odalép hozzánk, és megmutatja, hogy hová ülhetünk le – természetesen, ha nem felel meg az asztal, akkor nyugodtan jelezhetjük ezt a pincérnek, aki keres majd nekünk egy másikat.
Mindig figyeljük a mennyiségi megjelölést az étlapon!

A rendelésnél is érhet meglepetés minket, ha nem vagyunk tájékozottak az olasz éttermek étlapjait tekintve. Gyakran előfordul ugyanis, hogy az étlapokon egy-egy ételnél, különösen a halaknál nem az adagárat írják ki, hanem általában 100 grammban, ami olaszul etto. Ebből adódhatnak félreértések, amiből kellemetlenség érhet minket, mikor a pincér megérkezik a számlával. Ha pedig már a számlánál tartunk: az olaszoknál mindig egy ember rendezi a számlát, akkor is, ha nagy társaság gyűlt össze az ebédhez vagy vacsorához. Ne is kérjünk olyat a pincértől, hogy egyéni fogyasztást számoljon nekünk, ezt magunknak kell megoldanunk távozás után – de az étkezés végén mindig egy valaki fizessen.

A strandon: ne harcoljunk a napozóágyakért

Természetesen a nyaralásunk nagy részét minden valószínűség szerint a varázslatos Adriai-tenger partján töltjük majd, így az sem árt, ha tisztában vagyunk vele, hogy mit illik és mit nem az olasz strandokon. Az első és legfontosabb, hogy ha nem akarunk vitába keveredni egy vehemens olasszal, akkor eszünkbe ne jusson törölközővel lefoglalni a napozóágyakat, ez ugyanis nagy udvariatlanságnak számít. Nem kevésbé, ha rágyújtunk, de ezért ráadásul még meg is büntethetnek, hiszen Olaszországban 2005 óta nyilvános helyen tilos a dohányzás.
Nem érdemes harcolni a napágyakért a parton - vitába keveredhetünk miatta

Akár a strandon is felbukkanhatnak azok az árusok, akik szinte fillérekért kínálják a „márkás” termékeket: táskákat, ruhákat. Természetesen ezek mind hamisítványok, így semmiképp se vásároljunk belőlük, bármennyire is vonzónak tűnik egy-egy ajánlat. Nem csak azért, mert a hamis termékek hamar tönkremennek, a minőségük silány, hanem azért se, mert hihetetlen mértékű büntetést kell fizetnünk, ha esetleg egy rendőr észreveszi a vásárlást, akár 10 ezer eurós büntetésre is számíthatunk.
Különleges szálláshelyek az olasz Adrián

Véletlen szállásajánló:

Aparthotel Riva

Vrsar (CRO)

Aparthotel Riva - Vrsar (CRO)